4 sebab perlu hantar anak 4 tahun

4 sebab perlu hantar anak 4 tahun ke tadika

 

Assalamualaikum dan salam hari jumaat untuk semua ibu bapa....

Selalu dengar kaum ibu bercakap dengan kawan-kawan. tak ready lagi nak hantar umur 4 tahun ke sekolah. rasa kecik lagi...tak sanggup nak tengok die menangis pagi-pagi.

 

Pernah jugak tanya kat parents. puan tak nak hantar umur 4 tahun.... maaf saya tak nak hantar lagi sbb  nenek pesan takut tak puas tido lagi kat rumah kalau hantar awal ke sekolah. 

 

Ada jugak kate takut sekolah hantar sekolah awal nanti dah besar tak nak sekolah sebab dah boring sekolah.

 

Selalu dengarkan tanggapan macam ni kan....tapi saya selalu tersenyum bila terdengar.

 

mungkin ramai yang dah sedar....tapi masih ada yang belum sedar.

 

YA betul dari sudut emosi anak-anak 4 tahun selalunya belum betul-betul ready utk ke sekolah terutama anak-anak yang duduk dengan ibu, nenek atau pengasuh. Mereka merasakan tadika ni satu tempat yang asing lagi menakutkan. Anak-anak akan tantrum di tadika dan mengambil masa yang agak lama sedikit untuk serasi di tadika.

Dan perkara ini lah yag sangat ditakuti untuk dihadapi oleh ibu bapa..

so parents kena buat persedian mental dulu bagi berhadapan perkara ini....hehehe ikut pengalamn saya pernah lalui selalunya mama papa yang tak sanggup melalui....tak sanggup nak tgk anak menangis.

Ada 4 perkara yang parents wajib tau

1. Potensi otak

Tahukah anda, otak anak-anak mempunyai kuasa luar biasa pada awal peringkat 4 tahun. sebab otak anak-anak macam sponge. pada umur begini anak-anak sensitif terhadap kemahiran motor, peka dengan bunyi, emosi, dan penglihatan.

Parents boleh  rujuk raise smart kids untuk info mengenai brain development of children

Banyak perkara yang boleh dipelajari start umur 4 tahun. Bagi saya jangan lepaskan peluang ni. selalunya anak 4 tahun mudah untuk mengingat kerana pada peringkat ni anak-anak banyak mengunakna kemahiran audio iaitu mendengar. visual agak kurang sedikit kerana anak belum mampu membaca perkataan atau sebagainya. 

2. Pemilihan tadika

Perkara ni sangat penting. Pemilihan tadika yang tepat untuk anak-anak kesayangan anda. Tanya pendekatan yang sesebuah tadika gunakan untuk anak 4 tahun.

Alhamdulillah pendekatan di little caliphs jenjarom dan telok panglima garang pada awal persekolahan adalah lebih kepada persediaan emosi anak-anak untuk datang ke tadika. Bagi masa kepada anak-anak menimbulkan rasa seronok untuk datang ke tadika. So banyakkan aktiviti dan game supaya anak-anak merasakan sekolah bukan la tempat yang menakutkan. tapi kat sekolah ada kawan-kawan dan teacher yang best sedang tunggu untuk main sama-sama.

Tidak memaksa anak-anak untuk masuk ke kelas pada awal sesi persekolah. Anak-anak kecik tak suka di paksa....selalu memerhati kawan-kawan teacher dari jauh dulu. Bagi anak kecik ni untuk meninjau-ninjau seluruh kawasan dalam tadika. lama-lama akan timbulah rasa seronok untuk join kawan-kawan nanti.

3. Kemahiran sosial

Kemahiran sosial anak-anak selalunya masih working on skill. masih tak pandai nak share barang, tak pandai lagi tolerate dengan kawan, kawan usik akan menangis dan macam-macam lagi. peringkat umur ni....anak-anak belum develop sepenuhnya kemahiran sosial.

Insyaallah....lama kelamaan akan lebih matang dan tau do and don't. just give time to learn something new with teachers and friends. kalau tak hantar sekolah lagi lambat la anak-anak ada kemahiran sosial.

4. Mengisi masa lapang

Masa terluang anak 4 tahun bukan la hanya tengok tv tapi banyak perkara yang boleh dipelajari sepatutnya. develop fine motor skills dengan main clay@playdough, sand, treading, lacing...seronok bile tgk anak-anak dapat buat art di school. pegang gam pun geli-geli...cepat2 je mintak wash hand.

anak-anak banyak belajar menggunakan otak kanan pada peringkat ni. banyak aktiviti seperti art, music movement and active learning merupakan waktu yang sesuai untuk mereka pelajari.

otak macam sponge kan skali teacher ajar pun dah boleh dapat.

.............

 Banyakan yang boleh dipelajari.

Jadi jagn tunggu lagi....terus hantar anak-anak ke tadika terdekat bagi mendapatkan pendidikan terbaik untuk anak-anak.

Bolen contact Puan zana 0192770016 untuk segala pertanyaan

Pendaftaran 2017

LC Jenjarom

Kelas 4 tahun dan 5 tahun masih lagi di buka untuk pendaftaran 2017

LC Telok Panglima Garang

Hanya kelas 4 tahun sahaja masih lagi di buka untuk pendaftran 2017 

Pendaftaran 2018 pun dah boleh reserve tempat untuk tahun depan.

 

 

 

 

Comments